Talvibarokki

Talvibarokki

to 22.2. Helkiö-sali, Musiikkiopisto, klo 19
Johtaa Matias Häkkinen, cembalo


Ohjelma:
Georg Muffat: Armonico Tributo, Sonaatti II g-molli
André Campra: Düben-manuskript, Suite de l'Europe Galante
Georg Friedrich Händel: Concerto grosso op. 6 no. 6 g-molli
Georg Muffat: Armonico Tributo, Sonaatti V G-duuri


Kaikki liput 25 €, opiskelijat 7 €

Yhteistyössä Kulttuuriyhdistys Ensemble Nylandia ry:n kanssa

Konsertin kesto n. 1 tunti 15 min. ei väliaikaa.

Teoksista ja taiteilijoista

Matias Häkkinen kertoo konsertin ohjelmasta: 

”Muffatit ovat syntyneet aikana, jolloin itsenäinen orkesterimusiikki hiljalleen syntyi ja irtaantui lopullisesti laulumusiikillisista juuristaan, tästä mullasta ne suuret sinfoniatkin kasvoivat. Georg Friedrich Händel muistaakseni tunsi George Muffatin (1653-1704) ja Corellin, mutta vei concerto grossoillaan orkesterimusiikin askelen lähemmäs, niinpä nyt ollaan jo lähellä vaikkapa Haydnin sinfonioita. Ranskalaisen ja italialaisen tyylin synteesin Muffat tunsi molemmat läheisesti, sillä hän oli opiskellut ja työskennellyt ennen Rooman-aikaansa Pariisissa Jean-Babtiste Lullyn piirissä. Mausteena hän imi myös saksalaisia tyyliasioita, mutta myös Händelin ja Gustaf Dübenin kautta tuli vaikutteita. Campra-Düben tuntuu voimakkaasti saksalaisvaikutteiselta ranskalaiselta musiikilta esimerkiksi vaikkapa Dietrich Buxtehuden malliin. Suuren maailman muotien ja virtausten kulkeutuminen Ruotsiin ja tätä kautta myös Suomeen sai hovisäveltäjä Gustaf Düben mahdollisesti tilauksesta järjestämään nuottimateriaalin, jotta teos voitaisiin kuulla myös Ruotsissa omin voimin. Ongelma on ollut todennäköisesti se, että vain yksi osa (Air pour les Espagnols, tässä tapauksessa II Entrée) on ollut saatavilla, joten Düben on joko itse säveltänyt loput osat tai kopioinut hänelle toimitetun väärän musiikin nuottikokoelmaansa ja nimennyt sen pahaa aavistamatta Campran sarjaksi.

Tätä konserttia varten tein itse Lappeenrannan kaupunginorkesterin kokoonpanolle räätälöidyt soitinnukset, erityisesti Campraan, mutta myös muut teokset alkuperäisen jousikokoonpanon päälle lisätyillä puhaltimilla. 

Olen Matias Tapio Häkkinen. Olen muusikko. Joskus johtaja, joskus seuraaja, mutta aina tosissani. Useimmin soitan cembaloa, mutta muutkaan musiikilliset välineet ja toiminnot eivät ole vieraita.

Juureni ovat syvällä. Mielestäni ihan kaikessa musiikissa tuntuu, näkyy ja kuuluu syvällinen ihmisyys, maallista korkeampi ylevyys ja itse muinaisuus. Näen uutta vanhan läpi. Musiikillinen äidinkieleni on renessanssipolyfoniassa, yksinkertaisessa laulussa, kontrapunktissa, ja barokkiharmonioissa. Niiden kautta toimin moninaisilla kentillä ja monenlaisilla säännöillä. Niiden kautta löytyvät normaali ja tavaton, jäsennetty ja jäsentymätön, ruma ja kaunis, stabiili ja labiili, temppelin pylväät ja niiden pinnoilla luikerteleva viiniköynnös. Eivätkä ne estä nykyihmistä, kokijaa tuntemasta sekä yksilöllisiä että yhteisiä väristyksiä eri musiikkien äärellä.

Ja musiikki on luontoa. Siinä elävät, tuntuvat ja kuuluvat veden virtaus, taivaankappaleiden radat, valonsäteet, toivoton pimeys, viiltävä kylmä tuuli, lempeän lämmön säteily, heilahtelevat heilurit, kaaressa lentävä keihäs, varmemmat ja epävarmemmat askelet, kotkan ja perhosen siivet, valtameren kohina ja ukkosen jylinä, sydämen lyönti ja nukkuvan hengitys.

En halua tuntea enkä tuottaa yhtään välinpitämätöntä ääntä. Musiikissakin on mahdollista löytää helposti huomattava läsnäolo ihmiseltä ihmiselle, kuin keskustelussa, mutta yhtä lailla läsnä ovat myös selittämätön, salainen, yleinen ja yhteinen viesti pientä yksilöä, tekijää, tai kokijaa kohti.

Kontekstitietoisuus on kiinnostavaa! Eri musiikeille ja niihin liittyville seremonioille todella on aikansa ja paikkansa, joskus voi olla kaikkein kiinnostavinta kerrankin olla pyrkimättä rikkomaan rajoja, olla poistumatta poteroista tai varoa kaatamasta aitoja. Todellista laatikon ulkopuolista ajattelua on osata tarvittaessa rakentaa laatikko ja toisaalta kunnioittaa oikein hyviä jo olemassa olevia laatikoita ja iloita niistäkin.”

George Muffat toimi urkurina Molsheimin ja Strasbourgin katedraaleissa ja vuonna 1678 hänestä tuli Salzburgin arkkipiispan urkuri. Vuonna 1681 hän matkusti Italiaan ja opiskeli Roomassa Arcangelo Corellin ja Bernardo Pasquinin johdolla. Hän vietti noin kuusi vuotta Pariisissa, jossa hän tutustui perusteellisesti Jean-Baptiste Lullyn musiikkiin. Hänestä tuli Passaun piispan urkuri vuonna 1687 ja kapellimestari vuonna 1690.

Konsertti toteutetaan yhteistyössä Ensemble Nylandian kanssa.


Lippujen hinnat

Liput  25 €

Opiskelijat ennakkoon 7 €

Lappeenrannan kaupunginorkesterin toimisto
Villimiehenkatu 1 PL 11
53101 Lappeenranta

Lappeenrannan kaupungin henkilöstön sähköpostiosoitteet ovat muotoa: etunimi.sukunimi@lappeenranta.fi

Saavutettavuusseloste

Evästeet

Neuvoja ja opastusta tämän sivuston käyttöön saat Lappeenrannan kaupungin asiakaspalvelukeskus Winkistä, puhelin 05 616 2220 tai winkki@lappeenranta.fi.